Fett er sunt! May 24 2014, 0 Comments

Fett har flere oppgaver i kroppen, blant annet funksjoner som:

  • energilager
  • isolasjon for varmetap
  • beskyttelse for indre organer
  • essensiell komponent i hjerne og nervevev
  • øker opptaket av fettløselige vitaminer fra tarmen
  • sentral komponent i alle kroppens cellemembraner.

Omega-3-fettsyrene gjør cellemembranen mer flytende, for fettsyrene inkorporeres nemlig i den og kan omsettes til svært potente signalstoffer som kan løslates fra membranen og virke lokalt i kroppen. Cellemembraner har også en viktig funksjon ved å regulere transporten av næringsstoffer, hormoner og kjemiske signaler inn og ut av cellene. Når cellemembraner er er flytende er de mer gjennomtrengelige, og tillater stoffer og andre signalmolekyler å trenge lettere inn i cellens cytoplasma.

Dette gir effekter som økt proteinsyntese, forbedret insulinfølsomhet og økt leptinproduksjon – faktorer som igjen kan ha en effekt på lipolyse.

Verdens helseorganisasjon anbefaler at 1–2 % av det daglige energiinntaket skal komme fra omega-3-fettsyrer, men jeg mener det gjerne kan være større. Se også disse artiklene:

Fordelene med omega-3-fettsyrer er langt flere enn økt fettforbrenning, men det er jo en grei ekstra bonus, ikke sant?

Ordliste

  • EPA – eikosapenaensyre. Omega-3-fettsyre med 20 karbonatomer og fem dobbeltbindinger.
  • DHA – dokosahekasensyre. Omega-3-fettsyre med 22 karbonatomer og seks dobbeltbindinger.
  • PPARa – peroksisome proliferator-activated receptor-alpha
  • SREBP1c – sterol regulatory element binding protein
  • LPL- lipoprotein lipase
  • FAS – fatty acid syntase
  • G3PDH – glyserol-3-fosfat dehydrogenase