Spis deg til yngre hud August 05 2011, 0 Comments

Se hvilken mat hudlegen anbefaler for å utsette aldringsprosessen.

Vi er alle klar over at det vi putter i oss har en viss påvirkning på hvordan vi ser ut på utsiden. Men maten du spiser er ikke bare med på å forme din egen kroppsfasong. Den har nemlig også en direkte påvirkning på huden din.

– Ja det stemmer. Når det er snakk om å spise seg til bedre hud er det visse ting du bør få i deg, og visse ting du bør holde deg unna, sier hudlege Bjørn E. Bondevik til God morgen Norge.

La oss begynne med det du bør spise for å få finere hud.

Viktige fettsyrer

– Kort oppsummert bør du få i deg de viktigste fettsyrene, ved å spise for eksempel fet fisk. Også bør du spise masse antioksydanter og få i deg omega-3 fettsyrene i tillegg til omega-6 og 9. Omega-3 og 6 fettsyrene finner du i fisk og skalldyr, ulike frø og nøtter, sier Bondevik.

Beskytter mot sola

– Studier har vist at jevnlig inntak av omega-3 fettsyrer beskytter huden slik at man ikke blir så lett solbrent. Den viktigste aldringsfaktoren er jo sola og de riktige fettsyrene tilfører altså fett til huden og øker beskyttelsen mot solstrålene, forklarer Bondevik.

Bjørn Bondevik er hudlege og masse antioksidanter og omega fettsyrer og lite sukker for å holde huden frisk og ung. Bjørn Bondevik er hudlege og masse antioksidanter og omega fettsyrer og lite sukker for å holde huden frisk og ung. Foto: TV 2 Hudlegen legger vekt på at det finnes gode og dårlige omega-6 fettsyrer. De gode omega-6 fettsyrene finnes i nattlysolje, fiskeolje og olivenolje. De dårlige omega-6 fettsyrene finnes i mat som pommes frites, pizza, potetgull, kaker og kjeks og er ikke like bra for huden din.

I tillegg så er det noe som heter flavonoider som finnes blant annet i skallet på tomater. De virker som antioksydanter og finnes også i mango og bananer.

– Du finner også de mye omtalte antioksydantene i frukt og grønnskaker, eller de kan fås som kosttilskudd, forklarer Bondevik.

Utsetter aldringsprosessen

– Antioksydantene bremser nedbrytningen av hudens bindevev og da er vi inne på dette med å utsette hudens aldring. Når man begynner å bli rundt 30 år blir huden langsomt brutt ned. Hvis man da spiser riktig mat som inneholder disse flavonoidene kan man utsette aldringsprosessen, mener hudlegen.

Bondevik ramser også opp annen mat som er bra for huden din:

Vitamin A som finnes i gulrøtter bygger direkte opp hudens konstruksjon. Uten A vitaminer dør huden din. Denne vitaminene forsterker også hudens motstand mot sol.

Vitamin C finnes i bær og frukter. Den bygger også opp bindevevet i huden og utsetter aldringsprosessen.

Vitamin E er som antioksydanter til fettsyrene og finnes i nøtter og oljer. Vitamin E er viktig for huden din og for at fettsyrene skal fungere.

Sukker er verstingen

– Men hva bør vi ikke spise hvis vi skal tenke på huden vår?

– Sukker og hvitt hvetemel, konstaterer Bondevik.

– Spiser du mye sukker er du med på å øke hudens aldring på flere måter. Sukkeret øker sammenklæbingen av bindevevet i huden og bindevevet faller derfor sammen fortere, legger han til.

Bondevik oppfordrer til å være obs på hvor mye karbohydrater du spiser, uten å bli en lavkarbo-fanatiker.

– Sukker påvirker de som allerede har en hudsykdom som psoriasis eller akne. Sukker produserer nemlig hormoner i kroppen som øker all betennelse i hud og hår. Har du da en hudsykdom vil sukker kunne akselerere den betennelsen. Når du spiser sukker øker også det frie testosteronet og det påvirker akne og fet eller uren hud med en negativ effekt, forklarer hudlegen til God morgen Norge.

Han vektlegger at mange tåler å spise sukker uten å få uren hud, men at det kommer an på hvordan man er bydg og at dette ofte er forskjellig fra person til person.

Denne artikkelen er i sin helhet hentet fra TV2.no

Medicmarine kan informere om at vi har naturlige kaldproduserte produkter rike på antioksydanter, vitaminer, og andre viktige ingredienser for å holde huden din ung og spenstig. I tillegg kan vi tilby skalldyrproteiner for deg som ønsker å stramme opp muskler, bygge muskler og redusere underhudsfett.