Vann er den beste tørstedrikken! August 17 2011, 0 Comments

Vann er viktig for helsen.

Vi trenger væske for at kroppen skal opprettholde alle sine livsviktige funksjoner. Kroppen må ha vann for å kunne oppta næringsstoffer og transportere stoffene til de cellene som trenger det. Fordøyelsen trenger vann for at vi skal unngå forstoppelse. Gjennom urin, ekskrementer, svette og damp kvitter kroppen seg med avfallsstoffer. Under normale forhold taper kroppen mellom to og tre liter væske hver dag. Noe får du tilbake gjennom maten, mens resten av væsketapet bør erstattes med drikke. For lite væske kan resultere i uttørring. Symptomer kan være kvalme, svimmelhet og konsentrasjonsvansker.

Reguler væskebalansen med vann

Væskebalansen er forholdet mellom væske som går ut av kroppen og væske som går inn. Mister man en liter væske, må man fylle opp tilsvarende for å opprettholde væskebalansen. Vann er sunt og er fint å fylle opp med.

For de fleste reguleres vannbalansen av seg selv og man drikker når man blir tørst. Men da er det viktig at man har god tilgang til godt vann på skoler eller arbeidsplasser. Hos voksne er det særlig eldre som er spesielt følsomme for væsketap. Barn trenger forholdsvis mer væske enn voksne.

Kroppen til en voksen mann består av 60 % vann. Kvinnekroppen har et noe lavere vanninnhold, 50 %. Forskjellen skyldes at kvinner relativt sett har mer fettvev og mindre muskler enn menn. Fettvevet har lavt vanninnhold, ca. 20 %. Muskler inneholder omtrent 75 % vann.

Væske får man gjennom både mat og drikke. Får kroppen i seg for lite væske, merkes dette på urinen. Om morgenen er urinen gjerne mørk. Om dagen bør urinen ha en lys og gjennomskinnelig farge. Det er et godt tegn på at kroppen får nok væske. Mørk urin om dagen er gjerne et tegn på at kroppen har fått i seg for lite væske.

Tips om drikke

Å drikke vann er en vanesak. Er vannet lett tilgjengelig for deg, har du mye lettere for å huske på å drikke det. Ha alltid en mugge med vann stående framme hjemme eller på arbeidsplassen. Frisk gjerne vannet opp med sitronskiver.

Barn trenger forholdsvis mer væske enn voksne. De bør derfor ofte få noe å drikke. Vær nøye med hva slags drikke du gir barnet. Husk at tørste barn trenger væske, ikke ekstra næring. Vann er derfor det beste alternativet ved tørste.

Frukt og grønnsaker er en god kilde til væske fordi de fleste inneholder mer enn 80 prosent vann.

Væsketap i forbindelse med aktivitet

Ved hard trening, høy lufttemperatur eller feber skiller kroppen ut ekstra mye væske. Da er det viktig å drikke regelmessig. Hvor mye vann et menneske trenger er avhengig av ulike faktorer:

  • Hva du gjør, om du har tungt fysisk arbeid, trener eller beveger deg mye.
  • Hvilket klima det er der du bor – om det er varmt eller kaldt, tørt eller fuktig.
  • I tropisk klima er behovet for vann større enn det for eksempel er i Norge.
  • I tillegg til å dekke det basale væsketapet på ca. 2 liter vann om dagen, må du også drikke under og etter trening for å dekke det ekstra væsketapet.

Du bør drikke under all aktivitet som varer lenger enn 30 minutter, uansett intensitet og klima. For de fleste vil det være passende å drikke 6-12 dl per time.

Du trenger vanligvis ikke å innta karbohydrat under trening/konkurranse som varer i mindre enn en time, og inntak av vann vil da erstatte væsketapet.