Fisken - stappfull av sunnhet September 08 2011, 0 Comments

Et optimalt kosthold innebærer å få litt av alt. Det betyr også marine oljer fra dypvannsfisk og hai, en god kilde til mye mer enn bare omega-3.

 

 

Maten vi spiser er både byggeklosser og drivstoff for kroppen. Derfor bør vi sørge for å spise fisk flere ganger i uken, sier ernæringsfysiolog Ingebjørg Moe hos Eksportutvalget for fisk (EFF).

GODT FOR HJERNEN: Forskning har påvist at flerumettede omega-3 fettsyrer spiller en sentral rolle for oppbygging og utvikling av hjernen. Men fisk og sjømat har også et høyt innhold av mange andre næringsstoffer, og en god kilde for både proteiner, flerumettede marine fettsyrer, vitamin D og vitamin B12.

I tillegg både jod og selen, - næringsstoffer det ikke finnes så mye av i andre matvarer. Inntak av vitamin D er spesielt viktig i vinterhalvåret, når vi nordboere får lite sol.

ref. VG Helse

Dette bidrar fisken med:

Proteiner, fett og karbohydrater er energikildene i maten vi spiser. Fisk inneholder hovedsakelig fett og proteiner, og lavt innhold av karbohydrater.

Proteiner

* Proteiner: Fiskeprotein inneholder alle de essensielle aminosyrene. Inneholder fra tolv til tjuefire prosent protein, avhengig av fiskeslaget.

Hvorfor: Fisk kan anvendes som eneste proteinkilde, fordi vi får tilført alle de essensielle aminosyrene.

Fett

Fett: Deles inn i tre kategorier, mettet fett, enumettet fett og flerumettet fett. Enumettet og flerumettet fett fra blant annet fisk og sjømat er av det sunne slaget. Fiskefettet inneholder mye omega 3 fettsyrer (DHA og EPA).