Ernæring i fokus September 21 2011, 0 Comments

og vi leser stadig om protein.

Flere har etter hvert blitt opptatt av proteininntaket sitt.

Før var det nesten bare bodybuildere som var fokusert på dette, men det har virkelig snudd. Stadig flere undersøkelser og studier støtter opp under at protein gir bedre metthetsfølelse enn både fett og karbohydrater, og muligens gir protein også en noe høyere forbrenning.

For de som ønsker å forebygge vektøkning eller gå ned i vekt er dette positiv informasjon.

De offisielle anbefalingene sier at 10-20 % av det totale daglige energiinntaket bør komme fra protein. I gjennomsnitt får nordmenn ca. 14 % av energien sin fra protein.

En mer praktisk anbefaling for inntak av protein er ca 1 g protein per kilo kroppsvekt. Veier du 60 kilo, bør du altså få i deg i rundt 60 g protein i løpet av dagen.

Vi spiser ulike sorter matvarer i løpet av dagen og mange av dem inneholder protein, men i varierende mengder og av ulik kvalitet.

Oversikt over proteininnhold per 100 g i noen matvarer:

  • Skalldyr                                   23,3 g
  • Grovbrød                                  8,7 g
  • Yoghurt                                     3,4 g
  • Cottage cheese                     12,7 g
  • Gulrot                                        0,7 g
  • Potet                                           1,7 g
  • Egg                                            12,4 g
  • Torsk                                        18,1 g
  • Svin flatbiff                           22,0 g
  • Storfe mørbrad                   22,2 g
  • Kyllinglår m/skinn            18,5 g

Hva kan ikke da rene skalldyrproteiner gjøre for energiinntaket ditt?