Refleksjoner om lavkarbo November 02 2011, 0 Comments

av dr. Bjørn J Øverbye

Reelle proteinbehov kontra lav karbo:

 I følge WHO er det reelle behov av proteiner for en 70 kilo person med vanlig aktivitetsnivå (unntar herved de som trenegr vektbelastning og utholdenhet) 35 gram protein pr døgn.

Spiser man høvlige mengder nøtter,bønner,grovt brød ,smør og ost ;ender man opp med å kunne leve bra som vegetarianer!!

I forskning utført i Tyskland av blant annet professor Enderlien i perioden 1920 -60 er det langt flere beviselige gevinster av vegetarmat enn ved kjøttmat ,gitt at man får nok fettløslige vitaminer og tilstrekkelig med marint havfett i tilskuddform.

På grunn av noe dårligere kvalitet på grønt, korn og frukt i 2011 enn i Tyskland 1930 anbefales derfor tilskudd av mineraler og vitaminer både for vetetarianere og kjøttspisere.

Et slikt kosthold har alle de gevinster lavkarbo skribenter mener man har av å øke fett og kjøttinntak .Dette er ikke reklame for vegetarmat; men en refleksjon over 10 års erfaringer som vegetarianer i fortid. Pr tiden spiser jeg variert korn,grønt, frukt,melk ,smør og sparsomt med kjøtt/fisk/fugl, men unngå sukker og snop..

Vedlegger den orginale lavkarbo pyramiden til orientering