Fettsyrer fra havet January 06 2012, 0 Comments

Hva skal vi bruke? Selolje, omega 3, omega 3 ADE, tran, haiolje, sølvhaiolje, fiskeolje osv?

Dette kan forvirre noen hver.

I gamle dager hadde vi tran som vitamin A- og D-tilskudd om vinteren, tran laget av fisk med velgjørende fettsyrer. Nå popper all verdens varianter opp. Det store spørsmålet blir alltid: Hva er best og hva trenger vi.

Her ligger nok mye kommersiell interesse bak markedsføringen. Jeg har ikke sett tillitsvekkende rapporter som forteller om ome­ga 3 er bedre enn selolje. Selolje i rå form er ikke foredlet, den ble introdusert som middel mot leddgikt og skulle også ha effekter på tarmlidelser. Det pågår vitenskapelige undersøkelser av effekten mot leddlidelser og andre betennelses­aktige lidelser. Dette vet vi ennå for lite om. Omega 3 er påvist å ha en god effekt på blodårer og fettstoffer i kroppen. Omega 3 er mer konsentrert enn andre fiskeoljer. Tilsetninger av vitamin A, D og E er nok gjort for å supplere og øke interessen i markedet. Det kan sees som en erstatning for tran.

Nofima har konkludert med at den beste marine oljen på markedet er kaldpresset og kommer fra Medicmarine. Her er alt av essensielle fettsyrer bevart, og alle oljene kommer i triglyserid form.

Godt for hjertet

Det er også mulig at et høyt inntak av fisk og fiskeoljer kan beskytte mot atrieflimmer. I en studie med ca 5000 eldre undersøkte man om antallet fiskemåltider per uke påvirket forekomsten av atrieflimmer. Etter 12 år hadde knapt 1000 personer fått atrieflimmer. De som spiste minst 5 fiskemåltider per uke hadde 30% mindre forekomst av atrieflimmer sammenlignet med de som spiste mindre enn 1 fiskemåltid per måned.