Naturlig skjønnhet February 14 2012, 0 Comments

Slitte negler, tørr hud, flass, rynker mm. Føler deg litt sliten?

Skjønnhet kommer innenfra. Ved å få i deg nok av ulike næringsstoffene fra mat kan være løsningen til å deg til å gløde. Se hva hver enkelt kan gjøre for deg!

Selv om mange er flinke til å få i seg nok vitaminer og i mineraler hver dag, er det også noen som ikke er like oppmerksomme på hva kroppen behøver. Kanskje neglene knekker, men tanken aldri har falt inn at du ikke får i deg nok sink? Rynker oppstår grunnet mangel på collagen - er det mulig å trigge kroppens egen produksjon?

Vi har gått igjennom hva noen vitaminer og mineraler gjør for å få deg til å gløde.

Vann

Dette er riktignok ikke et næringsstoff, men tas med som en forfriskelse. Tilstrekkelig vann behøves for god fordøyelse, sirkulasjon og at organene fungerer som de skal. Ved å drikke nok vann renses kroppen ordentlig for avfallsstoffer gjennom nyrene. Får vi ikke i oss nok vann som strømmer gjennom kroppen kan disse avfallsstoffene hope seg opp i kroppen og gå ut gjennom porene i huden. Dette kan føre til kviser. Dessuten kan det dempe eksem og psoriasis, og forebygge ringer under øynene.

Anbefalt: Gi kroppen nok væske og drikk 2 liter vann dagen!

Antioksidanter

Frukt, bær, grønnsaker, bønner, nøtter, fullkorn, fjærkre, fisk, og magert kjøtt.

Her kommer kroppsbeskytterne som sørger for å holde kroppen og huden frisk. Kjente antioksidanter er vitamin A, C, E, kobber, selen betakaroten, og flavonoider. Disse bekjemperne er kroppens forsvar mot frie radikaler. Frie radikaler dannes hele tiden under kroppens stoffskifte, men kan også dannes ved ytre årsaker som røyking, stråling, stress og aldring. For høye nivåer av frie radikaler kan skade kroppens friske celler og vev. Ved å spise nok av de beskyttende antioksidantene styrker man kroppens immunforsvar. De frisker opp hud og kropp ved å beskytte mot tidlig aldring, rynker, akne, sprukne blodkar, og stråling fra sol. De fornyer også raskere døde hudceller, og bidrar til å skape en gyllen hudfarge.

Våre kjære antioksidanter finner man i et sunt og variert kosthold. Gode kilder kan være blåbær, appelsin, artisjokker, kiwi, svarte bønner, valnøtter, brokkoli, gulrot og kylling - men størst tilførsel av antioksidanter får man gjennom inntak av Extra Vrigin Haiolje.

Sink

Innmat, kjøtt, korn og melk.

Bygg opp immunforsvaret ditt med nok sink. Det er viktig for veksten, sårheling, og holder hud, hår og negler friske og sunne. Er du opptatt av å ha sterke, sunne negler kan også rett inntak av sink sørge for at neglene ikke fliser seg. Tilstrekkelig sink styrker også håret og forebygger håravfall.

Anbefalt: Daglig inntak på 7 mg for kvinner og 9 mg for menn. To knekkebrød med leverpostei, et glass melk, og ytrefilet til middag gir kroppen nok sink.

Flerumettet fett

Laks, makrell, ørret, avokado, nøtter, myk margarin, oliven-, raps-, og linfrøolje.

Omega-3 og omega-6 er spesielt viktig å få i seg via mat. For å få riktig balansert inntak av omega-6 til omega-3 bør man øke inntaket av omega-3 fettsyrene. Studier antyder at å spise tilstrekkelig omega-3 og omega-6 fettsyrer i riktig balansert forhold forebygge betennelse og en rekke livsstilssykdommer. I tillegg er fettsyrene viktige for å beskytte cellene, demper betennelser i huden, og gjør huden frisk ved å holde på fuktighet.

Anbefalt: Mens vi i dag spiser ti ganger så mye omega-6 som omega-3, er det anbefalt at forholdet mellom omega-6 til omega-3 senkes til 5:1. Det vil si fem ganger så mye omega-6 som omega-3, og inntaket av omega-3 må økes. Det er derfor viktig å få i seg naturens samensetning av fettsyrer. Fettsyrene må fremstå slik de fremstår i ubearbeidet råvare. Da kan kroppen gjenkjenne og nyttegjøre seg av fettsyrene.

Biotin

Egg, lever meieriprodukter og hvetekim.

Ikke undervurder dette lille B-vitaminet. Biotin er viktig for at stoffskiftet i kroppen fungerer som det skal. Ved å spise nok biotin bidrar dette til at håret vokser lettere, og at både hud og negler vokser seg sterke. Spises det for lite av biotin kan det gi tørr og kløende hud, flisete negler, grålig hud, og skape håravfall.

Anbefalt: De fleste får i seg nok biotin hver dag, som ligger på mellom 30 – 100 mg.

Marin Detox

Om man ønsker å endre litt på kosthold kan det være lurt å starte med en rensekur.

Marin Detox renser blodårer og tarmer, og klargjør kroppen til opptak av sunne næringsstoffer, marine fettsyrer, mineraler og vitaminer. Effekten av å tilføre kroppen næringsstoffer,marine fettsyrer, mineraler og vitaminer blir vesentlig høyere om man først gjennomfører en Detox kur.