Fiskeolje mot høyt blodtrykk March 20 2012, 0 Comments

Fiskeolje er bra for hjertet, bidrar til lavere triglyserider, redusere risikoen for hjerteinfarkt og hjerneslag, og kan redusere høyt blodtrykk, ifølge Mayo Clinic.

En studie fremhevet av American Heart Association (AHA), Morris et al, viste at fiskeolje redusert blodtrykk med 3,4 /2 mm Hg. En annen studie av Appel et al fant en enda mer betydelig reduksjon på 5. 5/3. 5mm Hg hos personer som hadde ubehandlet hypertensjon.

Hvordan virker det?

The Mayo Clinic sier at den effekten som finnes i studiene kommer fra omega-3 fettsyrer som finnes i fiskeolje .

Den inneholder dokosaheksaensyre (DHA) og eikosapentaensyre (EPA). Den DHA synes å ha en større effekt på å senke blodtrykket enn EPA.

Flere kliniske studier tyder på at dietter rike på omega-3 fettsyrene lavere blodtrykk hos personer med hypertensjon. En analyse av 17 kliniske studier med fiskeolje kosttilskudd funnet at inntak av 3 eller flere gram fiskeolje daglig kan redusere blodtrykket hos personer med ubehandlet hypertensjon. Doser dette høyt, men bør bare tas under ledelse av en lege.

Hjertesykdom

Rollen av omega-3 fettsyrer i hjerte-og karsykdommer er godt etablert. En av de beste måtene å forebygge hjertesykdom er å spise en diett lav på mettet fett og å spise matvarer som er rike på enumettet og flerumettet fett (inkludert omega-3 fettsyrer). Klinisk bevis tyder på at EPA og DHA (eikosapentaensyre og dokosaheksaensyre, den to omega-3 fettsyrer finnes i fiskeolje) bidra til å redusere risikofaktorer for hjertesykdom, inkludert høyt kolesterol og høyt blodtrykk. Fiskeolje har vist til lavere nivåer av triglyserider (fettstoffer i blodet), og for å redusere risikoen for død, hjerteinfarkt, hjerneslag, og unormal hjerterytme hos personer som allerede har hatt et hjerteinfarkt. Fiskeolje synes også å bidra til å forebygge og behandle aterosklerose (åreforkalkning) ved å bremse utviklingen av plakk og blodpropper, som kan tette blodårene.

Store befolkningsstudier tyder på at å få omega-3 fettsyrer i kostholdet, først og fremst fra fisk, bidrar til å beskytte mot hjerneslag forårsaket av plakk og blodpropper i arteriene som fører til hjernen. Spise minst 2 porsjoner fisk per uke kan redusere risikoen for slag med så mye som 50%. Imidlertid kan høye doser av fiskeolje og omega-3 fettsyrer øker risikoen for blødning. Folk som spiser mer enn 3 gram omega-3 fettsyrer per dag (tilsvarer 3 porsjoner fisk per dag) kan ha høyere risiko for hjerneslag, en potensielt dødelig type slag som en arterie i hjernen lekkasjer eller hevelser.