Sørg for å få i deg nok protein fra gode kilder April 24 2012, 0 Comments

Protein er kroppens byggestener, og normal kroppsfunksjon er avhengig av tilstrekkelig inntak. Protein har vist seg å gi en bedre metthetsfølelse enn de andre næringsstoffene, så om du skal ned i vekt kan det være en fordel å øke inntaket noe. Restitusjon etter trening er også avhengig av at kroppen har aminosyrer tilgjengelig, slik at proteinsyntesen i musklene kan starte. Hvis du trener mye så har du et høyere proteinbehov enn om du har en passiv livsstil.

Offentlige anbefalinger er 1,2-2g protein/kg kroppsvekt. Vi mener du uten problemer kan ligge høyere enn dette, spesielt om du ønsker å gå ned i vekt.

Kvaliteten på proteinkilden avhenger mest av aminosyresammensetningen. Alle aminosyrene er nødvendige for at proteinsyntesen skal kunne fungere, og da trenger vi spesielt tilførsel av de essensielle aminosyrene, som kroppen ikke kan lage selv. Fullverdig protein inneholder alle de essensielle aminosyrene i tilstrekkelige mengder. Kilder til fullverdig protein er kjøtt, fisk, egg, meieriprodukter og soya, og disse matvaregruppene bør derfor være representert i ditt daglige kosthold!

Medicmarines Skalldyrproteiner inneholder i tillegg til alle de essensielle aminosyrene også store mengder omega 3. Produsert av Norsk kortreist råstoff - fisket i Nordsjøen og Skagerrak