Sommer May 30 2012, 0 Comments

Den norske sommeren er her, muligens litt tidlig men solen skinner.

Nordmenns sexlyst og humør stiger i takt med temperaturen til havs og på land. Men hvordan påvirker egentlig ferien og sommeren helsa vår?

Tid for å senke skuldrene

— Vi har behov for å nullstille oss, og da trenger vi tre uker ferie, forteller stressforsker ved Det medisinsk fakultet ved NTNU i Trondheim, Are Holen. Holen mener sommerferien er viktig for å få senket skuldrene. Og han anbefaler å tilbringe den sammen med familie og venner. — Vi bør gjøre lystbetonede aktiviteter, gjerne med en sosial dimensjon, ha gode samtaler, sier Holen.

Men man bør unngå å drukne aktivitetene i et for høyt alkoholkonsum, hvis man virkelig vil bli kvitt stresset fra jobb og hverdagsliv. — Alkohol kan ha en hemmende effekt på stressreduksjon, for store mengder alkohol kan bli en stressfaktor, forteller stressforskeren.

Et moderat alkoholkonsum er derimot ikke skadelig i stressammenheng ifølge Holen.

Sommer, sol og sex.

— De fleste får mer lyst i sommerhalvåret. Den viktigste årsaken er nok at vi finner mer tid til hverandre, noe som igjen gir mer nærhet og fortrolighet og at vi kobler mentalt sammen, sier sexolog Gro Isachsen.

Sommeren er med andre ord høysesong for vårt intime jeg, og Isachsen mener det kan ha sammenheng med andre aspekter ved sommeren som solbrune kropper og strammere livvidde. — Sol og mer fysisk aktivitet fører også til at vi føler oss mer attraktive og glad i kroppen vår, noe som igjen gjør at mange kobler ut sjenanse og tør være litt mer frigjorte. Vi er mer ute i naturen og preges av det, særlig når dagene er lange, kroppen nesten uten klær — vi viser mer former og hud og sanseligheten øker. Aktiviteten avhenger mye av sommerværet. Jo mer sol, desto mer sex.

Sol mot diabetes 2

Vitamin D kan redusere risikoen for å utvikle diabetes 2, ifølge overlege på Karolinska universitetssykehus Pelle Lindqvist. Han mener forklaringen sannsynligvis er D-vitaminets positive effekter på kroppen. En ny svensk studie av 40 000 kvinners solvaner de siste 11 årene, viser at sol også kan redusere risikoen for diabetes 2. Forskere fra Stockholm og Lund har forsket på solens betydning for helse, og har blant annet funnet at kvinner med aktive solvaner har opptil 50 prosent lavere risiko for å utvikle aldersdiabetes.

— Sammen med trening og det at man holder vekten i sjakk, er soling den viktigste faktoren for å unngå å utvikle type 2-diabetes, sier Lindqvist.

Bedre humør

Det er en kjensgjerning at humøret bedres i solen, men det er ikke nødvendigvis solen i seg selv som gjør oss i bedre humør. — Folk forventer bra vær om sommeren, sier professor i psykiatri ved Universitetet i Tromsø, Vidje Hansen.

Han har forsket på årstidenes innvirkning på depresjoner. I en undersøkelse fant Hansen at nordlendinger ikke er mer deprimerte enn andre i vinterhalvåret, men at de gjerne blir en tanke mer nedfor i mai måned. — Det er ikke bra vær i nord i mai, men folk forventer det, sier Hansen. Vi blidgjøres altså av oppfylte forventninger, og motsatt når de ikke møtes.

Mer frukt, men mer usunn mat

Vi spiser mer frukt og grønnsaker om sommeren og det er bra, sier kostholdsekspert Jeanette Roede. Dessverre så øker vi også inntaket av andre mer usunne matvarer. — Vi spiser færre, men store måltider og vi spiser gjerne mer godterier og drikker mer alkohol. Roede råder folk til å tenke gjennom hva de putter i seg selv om det er sol og sommer.

— Det gjelder å være bevisst at det ikke er lørdag hver dag, selv om det er sommer. De norske grønnsakene er fantastisk gode akkurat nå, hva med en dipp av kesam og oppkuttede grønnsaker i stedet for godterier, foreslår hun.

Todelt på treningsfronten 

— De som er disiplinerte trener gjerne mer om sommeren, mens andre som mangler den samme treningsdisiplinen gjerne faller litt av lasset, forteller treningsekspert Line Marion Nielsen Kjøniksen i Gympartner.no. Hun ser at en del ikke er like flinke om sommeren som gjennom resten av året, og styrketrening er den store taperen om sommeren. — Ferietid, sommer og sol frister gjerne til å gjøre andre ting, men jeg pleier å si til mine klienter at jo mer aktiv du er, jo mer kan du kose deg.

Kosttilskudd og fiskeolje

Ingen grunn til å sluntre unna ditt daglige kosttilskudd selv om det er sommer. I og med at treningen går ned og konsumet av usunn mat og drikke går opp bør man heller øke kosttilskudd og tilskudd av marine oljer om sommeren. Haiolje med sitt naturlig høye innhold av squalen bidrar også til at huden ikke blir brent, men forblir gyldenbrun.