Hold deg sunn i ferien July 11 2012, 0 Comments

Sommerferien er igang eller nærmer seg med stormskritt for de fleste. Det betyr gjerne at rutinene byttes ut med sene kvelder, lange middager og mer alkohol.

Klinisk ernæringsfysiolog ved Synergi Helse og høyskolelektor ved Norges Helsehøyskole, Tine Sundfør, mener at ferien absolutt er tiden for å kose seg, men råder om å ikke gi helt slipp på alle kostholdsrutiner.

- Å spise og drikke godt er en viktig del av feriekosen for de fleste, men gir man slipp på alle rutinene i forhold til mat og kosthold, så vil man kjenne at det går utover både humør, overskuddet og vekta. Det er faktisk mulig å nyte både god mat og drikke i ferien bare man er litt ekstra bevisst. Utskeielser er både sunt og bra, men et godt tips er å holde på basisrutinene, forteller hun.

Trøtt og daff

Sundfør påpeker at valget er ditt eget - man kan velge å spise mat som gjør deg trøtt og daff, eller man kan velge å spise mat som gir mer overskudd i ferien.

Det gjør selvfølgelig ingen ting om man hopper over lunsj en dag og nyter en stor is i stedet, men det er viktig å huske på at noen typer mat gjør deg pigg med en gang, men søvnig og lett irritabel etter en kort stund, sier ernæringseksperten, og påpeker at dette typisk gjelder søt mat, sukkerholdig brus, saft og andre leskedrikker, loff, boller, kaker og snacks.

- Sukkerrikmat gir et raskt hopp i blodsukker som gir deg et lite kick, men du faller fort sammen igjen fordi blodsukkeret stuper etter kort tid, og du føler deg lettere trøttere og mer sliten. Og det vil vi vel ikke bruke ferien til?

Husk lunchen

Ernæringseksperten mener heller ikke at det gjør noe om både døgnrytmen og måltidene forskyves litt i sommerferien, men anbefaler likevel å spise faste måltider. - En god hovedregel er å holde på faste hovedmåltider, og ikke la det gå mer enn 3-4 timer mellom måltidene for å stabilisere blodsukkeret og humøret. Du bør spise minimum tre hovedmåltider - frokost, lunsj, middag og eventuelt kvelds - og 1-2 mellommåltider per dag, forteller hun.

Sundfør påpeker at alle måltidene er like viktige, men at det er lurt å være ekstra obs på å få i seg en god lunch. - Min erfaring er at det ofte er lunchen som «lider» i feriene. Mange går hele dagen fra frokost til en litt sen middag uten et skikkelig måltid i mellom. Isteden blir det ofte småspising av mindre helsefremmende mat i mellom, sier hun og oppfordrer derfor til å sette av tid til og planlegge en god lunch. - Det betyr ofte at man må planlegge litt ekstra for å ha med god mat på stranda, på utflukter, på tur eller lignende. Men det er verdt det ettersom en god lunsj gir deg stabil energi gjennom hele feriedagen, bidrar til godt humør og forhindrer at man blir så sulten at man ender opp med å spise alt for mye til middag.

 Smaksbomber

Sundfør mener at det viktigste er å ha et positivt fokus på mat og kosthold i ferien. - I ferien har vi endelig litt bedre tid – det er en super mulighet til å lage mat fra bunnen med friske og gode råvarer, tipser hun. - Benytt ferien til å eksperimentere på kjøkkenet og test ut nye oppskrifter og råvarer. Gjør matlagingen til en del av feriekosen. Da blir det lett å leve sunt! Hvis du er i sydligere strøk bør du benytte deg av muligheten til å spise kortreist frukt og grønt som er solmodne smaksbomber!