Trening høst og vinter September 13 2012, 0 Comments

Mange har lite overskudd og tiltakslyst i mørketida. Mosjon gir ekstra energi, og gjør det også lettere å sove.

 

Ikke hard trening

Om vinteren blir dørstokkmila ekstra lang. Det er mer fristende å sitte inne i sofaen å se på TV enn å gå ute i regnet.
 
I en rapport fra Helsedirektoratet oppgir mange mangel på  tiltakslyst og motivasjon som grunn for å ikke være fysisk aktiv.  Samtidig er det mange som har lyst å komme i gang, gjerne sammen med  venner.
 
- Lag en mosjonsavtale med naboen, det gjør det lettere å komme seg ut av huset. Man trenger slett ikke å trene hardt for å få effekten man er ute etter. Man kan få godt utbytte av å gå til jobb eller butikken. Å gå tur en halvtime hjelper på den psykiske helsen, sier  avdelignsdirektør Henriette Øien i Helsedirektoratet.
 
Hun råder alle til å være fysisk aktive og å komme seg i frisk luft og få dagslys, helst hver dag.
 

Derfor virker mosjon

Det er ulike forklaringer på hvorfor mosjon gir overskudd og energi, og flere av dem kan virke sammen.
En av dem er en kognitiv teori, som sier at endret atferd på sikt  kan endre tankene og følelsene. Ifølge denne teorien oppstår den  positive effekten når treningen får tankene over på noe annet. Treningen gir også positive forsterkninger etter hvert som du når mål og merker  at treningen blir mindre anstrengende.
 
Andre forklaringer er av biologisk eller psykologisk karakter.  Trening fører til frigjøring av endorfiner, kroppens egenproduserte  morfinstoffer, som kan ha en positiv effekt på psykisk helse.
 

Råd om fysisk aktivitet

Voksne og eldre bør helst være i aktivitet minst 30 minutter hver  dag. Aktiviteten kan deles opp i mindre bolker, for eksempel 3x10 minutt eller 2 ganger et kvarter. Eksempler på aktivitet er rask gange og dans eller andre aktiviteter som er litt anstrengende og hvor du blir andpusten. Barn og unge bør få dobbel dose. 60 minutter om dagen gir god mosjon og bidrar til bedre koordinasjonen.