Høstens beste helsetips September 24 2012, 0 Comments

Forbered deg på vinteren med denne guiden.

Høsten kan være en tid hvor  energien faller i bakken og sykdommene kommer snikende. Vi har samlet  tipsene som vil hjelpe deg gjennom høsten, slik at du er klar for vinteren.

Sov nok Du trenger søvnen din, så sov lenge nok. Får du noen  problemer med å sove lenge nok en natt vil det ta 2-3 dager før du er i hakk  igjen. For deg som liker å være lenge oppe på lørdagsnatten betyr det at du  ikke er i normal virksomhet kroppslig sett før tirsdag. Jo mer riktig søvn  du får, jo mer tåler du.

Rør på deg Ikke alle må kjøpe dyre medlemsskap på  treningsstudioer, for noen er turer i skog og mark like bra. Likevel er det  viktig at du ikke blir sittende helt stille selv om regnet og kulden kommer  krypende. Ved å røre på deg så holder du hjertet ditt sterkt og gir deg en  reserve for å motvirke eventuelle sykdommer.

Vask hendene dineDet er muligens ikke noe sjokk at det er lurt  å vaske hendene dine, men du bør vaske dem mye oftere enn du tror. Før du  spiser, selvfølgelig nok etter dobesøk, når du har vært ute i butikker, og  faktisk - etter å ha hilst på mange mennesker. Da unngår du bakteriene som  vil gi deg sykdommene utover høsten og vinteren. I hvert fall noen av dem.

Ikke del på alt Du har ditt håndkle og din kopp, din flaske  med Cola og din sjokolade. Det er selvfølgelig snilt å dele, men den du  deler med er muligens den som også gjør deg syk.

Hold deg unna store folkemengder når influensaen kommer Når  influensaen kommer, enten det er i høst eller vinter, bør du styre unna  store folkemengder. Sannsynligheten for at noen har smitten i en stor  folkemengde er relativt stor.

Få nok lys Når mørket kommer kan det påvirke humøret som  igjen kan påvirke helsen. Så kom deg ut av huset når det er lyst. Hvis du  jobber fra tidlig til sent så spis lunsjen ute, og ta deg turer ut på dagen  på fridager. Du trenger lyset.

Spis riktig Du bør selvfølgelig spise riktig hele året, men på  høsten og utover vinteren er det enda viktigere. Du trenger vitaminer, og  spesielt c-vitaminet som ikke kommer naturlig. Gulrøtter, kål og annet er  gode kilder for det du vil trenge utover vinteren. Sjekk også ut brokkoli og  spinat. Det er ikke bare Skipperen som trenger det siste. Hvis du absolutt  ikke vil ha grønnsaker så invester i et kosttilskudd.

 

Bli kvitt trettheten Det som ofte gjør folk mest  trett/utbrent/deprimert, er hva de føler de ikke får gjort i livet, alt de  ikke rekker eller alt de utsetter. Når man tar tak i alt det man utsetter og  vasker det ut av livet med et skritt av gangen, så skjer det magiske ting.  Energilekkasjene tettes og energien fylles på automatisk, nesten så det  renner over noen ganger.

Hva gjør kaffen med kroppen din? Når det gjelder  kaffedrikking generelt, så kan dette påføre kroppen unødvendig « stress» ved  stort inntak, som følge av koffeineffekten - som igjen fører til utskillelse  av stresshormoner - som igjen fremmer lagring av fett... Det ser derimot til  å være store individuelle variasjoner i forhold til hvor mye hver enkelt av  oss kan tåle før denne effekten trer i kraft (ikke mer enn tre kopper daglig  kan være en generell regel). Det som likevel gjelder alle er at man bør være  seg bevisst hva man ellers putter i kaffen (av melk og sukker gjerne) og hva  man spiser til...