Viktig å variere proteinkildene February 02 2016, 0 Comments

Det er viktig å spise nok proteiner, men det spiller også en rolle hvilken type proteiner man spiser. De norske og utenlandske kostrådene behandler alle proteiner som om de er like, selv om vi etter hvert vet godt at slik er det ikke. Innholdet av de essensielle aminosyrene, som vi må få fra mat eller drikke siden kroppen ikke kan lage dem selv, kan nemlig variere veldig i ulike matvarer.

Kombinasjoner av matvarer med mye og lite av spesifikke aminosyrer er sannsynligvis bakgrunnen for karakteristiske etniske kulinariske skikker, eksempelvis kombinasjonen av soyabønner og ris i Asia; soyabønner inneholder mye av lysin men lite metionin og cystein, mens ris inneholder lite lysin og mye metionin og cystein. Dersom inntak av essensielle aminosyrer ikke var sikret gjennom denne typen kombinasjoner av matvarer så ville kulturer dødd ut siden mennesker ikke kan overleve uten tilstrekkelig inntak av essensielle aminosyrer.

I dag er tilgangen på proteinrik mat så god i vår del av verden at det er sjelden at noen har mangel på essensielle aminosyrer, men det forekommer hos enkelte eldre, anorektikere og veganere. Mange vet at veganere må passe på å få i seg nok vitamin B12, men det er ikke så mange som vet at det kan være spesielt vanskelig å dekke behovet for lysin for de som spiser vegankost, og det er derfor viktig at de får i seg lysin ved å spise f.eks. belgfrukter.

Slanke spiser mer protein enn overvektige

 

Norkost-undersøkelsen fra 2012 viste at det gjennomsnittlige daglige proteininntaket i Norge var 96 gram per dag for voksne med gjennomsnittlig BMI på 26 for menn og 25 for kvinner.

 

Dette er et ganske mye høyere proteininntak enn det vi ser hos voksne med overvekt (BMI over 25) og fedme (BMI over 30) som deltar i studier hos oss.

Det er veldig interessant at det ser ut til at voksne med høy BMI har et lavere daglig proteininntak enn resten av befolkningen, særlig siden energiinntaket til denne gruppen ofte er høyt.

Det har blitt lansert mange forklaringer på overvekt, og en av de mest spennende teoriene er at lavt proteininnhold i mat fører til for stort matinntak for å dekke proteinbehovet. Med andre ord vil kroppen kreve mat inntil proteinbehovet er dekket, og dersom man spiser mat med lavt proteininnhold og mye energi så vil det på sikt føre til et for høyt energiinntak og dermed overvekt.

Gunstig med fiskeprotein

De siste tjue årene har det blitt stadig tydeligere at ulike proteintyper har ulike effekter på helsen vår. Vi har nylig vist at proteiner fra torsk senker det farlige LDL-kolesterolet og bedrer toleransen for sukker fra maten i en gruppe av overvektige voksne.