Omega 3 fettsyrer for helsen November 14 2017, 0 Comments

Hvorfor er omega 3 fettsyrer så viktige for kroppen, og hvordan kan du være sikker på at inntaket ditt er tilstrekkelig?

Du har sikkert hørt det før: «Du er hva du spiser». Det er et gammelt, kinesisk ordtak som sier noe om viktigheten av hva vi putter i munnen. Maten vi spiser kan fremme god helse, og omega 3 anbefales av både Verdens Helseorganisasjon (WHO), Helsedirektoratet og Landsforeningen for hjerte- og lungesyke.

Hvordan virker omega 3 fettsyrer i kroppen?

Du har sikkert også hørt velmenende voksenstemmer gjennom barndommen fortelle om hvor bra det er for synet og hjernen. Fettsyren DHA er spesielt viktig for å opprettholde en god syns- og hjernefunksjon gjennom hele livet, og derfor bør vi sørge for et kosthold rikt på omega 3. Men selv om de fleste av oss er klar over omega 3 fettsyrenes positive effekt, er det ikke alltid vi klarer å få i oss tilstrekkelige mengder fra naturens side.

Omega 3 er et begrep som stadig dukker opp når det snakkes om en sunn livsstil. Men hva er omega 3, og hvordan sørger du for å få nok av det?

De langkjedede omega 3 fettsyrene som har en dokumentert, gunstig effekt på helsen vår finnes i fete marine kilder. Kroppen vår produserer ikke effektivt de lengste omega 3 fettsyrene selv, så vi er nødt til å få disse velgjørende fettsyrene gjennom kosten. Men hva bør du i så fall spise?

Naturlig marin omega 3

Helsedirektoratet anbefaler at man spiser 300-450 gram fisk per uke. Det tilsvarer to til tre fiskemiddager i uken, og inkluderer ikke skalldyr og annen sjømat, selv om disse matvarene gjerne kan inngå i et sunt kosthold.

For deg som ikke klarer dette er valget lett. Innta daglig TRAN PREMIUM i kapsel eller flytende form, så dekkes ditt omega-3 behov.