Artikler

Omega 3 fettsyrer - en oversikt December 11 2014, 0 Comments

Omega-3 fettsyrer regnes som essensielle fettsyrer: De er nødvendige for menneskers helse, men kroppen kan ikke lage dem – du må få dem gjennom maten. Omega-3 fettsyrer finnes i fisk, som laks, tunfisk og kveite, annen sjømat herunder alger og krill, noen planter, og oljer. Også kjent som flerumettede fettsyrer), omega-3 fettsyrer spiller en avgjørende rolle i hjernens funksjon, samt normal vekst og utvikling. De har også blitt populære fordi de kan redusere risikoen for hjertesykdom. The American Heart Association anbefaler å spise fisk (spesielt fet fisk som makrell, innsjø ørret, sild, sardiner, albacore tunfisk og laks) minst 2 ganger i uken.

Forskning viser at omega-3 fettsyrer reduserer betennelse og kan hjelpe lavere risiko for kroniske sykdommer som hjertesykdommer, kreft og leddgikt. Omega-3 fettsyrer er svært konsentrert i hjernen og synes å være viktig for kognitiv (hjerne minne og ytelse) og atferdsmessige funksjon. Faktisk spedbarn som ikke får nok omega-3 fettsyrer fra sine mødre under svangerskapet er i faresonen for å utvikle visjon og nerve problemer. Symptomer på omega-3 fettsyren mangel omfatter tretthet, dårlig hukommelse, tørr hud, hjerte problemer, humørsvingninger eller depresjon, og dårlig sirkulasjon.

Det er viktig å ha riktig forhold mellom omega-3 og omega-6 (en annen essensiell fettsyre) i kosten. Omega-3 fettsyrer reduserer betennelse, og de fleste omega-6 fettsyrer har en tendens til å fremme betennelse. Den typiske amerikanske dietten tendens til å inneholde 14 – 25 ganger mer omega-6 fettsyrer enn omega-3 fettsyrer, som mange ernæringsmessig orienterte leger anser for å være altfor høyt på omega-6 side.

Middelhavet diett, derimot, har en sunnere balanse mellom omega-3 og omega-6 fettsyrer. Mange studier har vist at mennesker som følger denne dietten er mindre sannsynlighet for å utvikle hjertesykdom. Middelhavsdietten understreker matvarer rike på omega-3 fettsyrer, inkludert hele korn, friske frukter og grønnsaker, fisk, olivenolje, hvitløk, samt moderat vin forbruk.
Bruksområder:

Clinical Evidence er sterkest for hjertesykdom og problemer som bidrar til hjertesykdom, men omega-3 fettsyrer kan også brukes til:

Høyt kolesterol

Folk som følger en middelhavsstil diett har en tendens til å ha høyere HDL eller “gode” kolesterolet, noe som bidrar til å fremme hjerte helse. Inuit eskimoer, som får store mengder omega-3 fettsyrer fra å spise fet fisk, pleier også å ha økt HDL kolesterol og redusert triglyserider (fettstoffer i blodet). Flere studier har vist at fiskeolje kosttilskudd redusere triglyseridnivåer. Endelig har valnøtter (som er rike på alpha linolenic acid eller ANA, som konverterer til omega-3 fettsyrer i kroppen) er rapportert å senke total kolesterol og triglyserider hos personer med høye kolesterolverdier. Høyt kolesterol og blodtrykk

Høyt blodtrykk

Flere kliniske studier tyder på at dietter rike på omega-3 fettsyrene lavere blodtrykk hos personer med hypertensjon. En analyse av 17 kliniske studier med fiskeolje kosttilskudd funnet at inntak av 3 eller flere gram fiskeolje daglig kan redusere blodtrykket hos personer med ubehandlet hypertensjon. Doser dette høyt, men bør bare tas under ledelse av en lege.

Hjertesykdom

Rollen av omega-3 fettsyrer i hjerte-og karsykdommer er godt etablert. En av de beste måtene å forebygge hjertesykdom er å spise en diett lav på mettet fett og å spise matvarer som er rike på enumettet og flerumettet fett (inkludert omega-3 fettsyrer). Klinisk bevis tyder på at EPA og DHA (eikosapentaensyre og dokosaheksaensyre, den to omega-3 fettsyrer finnes i fiskeolje) bidra til å redusere risikofaktorer for hjertesykdom, inkludert høyt kolesterol og høyt blodtrykk. Fiskeolje har vist til lavere nivåer av triglyserider (fettstoffer i blodet), og for å redusere risikoen for død, hjerteinfarkt, hjerneslag, og unormal hjerterytme hos personer som allerede har hatt et hjerteinfarkt. Fiskeolje synes også å bidra til å forebygge og behandle aterosklerose (åreforkalkning) ved å bremse utviklingen av plakk og blodpropper, som kan tette blodårene.

Store befolkningsstudier tyder på at å få omega-3 fettsyrer i kostholdet, først og fremst fra fisk, bidrar til å beskytte mot hjerneslag forårsaket av plakk og blodpropper i arteriene som fører til hjernen. Spise minst 2 porsjoner fisk per uke kan redusere risikoen for slag med så mye som 50%. Imidlertid kan høye doser av fiskeolje og omega-3 fettsyrer øker risikoen for blødning. Folk som spiser mer enn 3 gram omega-3 fettsyrer per dag (tilsvarer 3 porsjoner fisk per dag) kan ha høyere risiko for hjerneslag, en potensielt dødelig type slag som en arterie i hjernen lekkasjer eller hevelser.

Diabetes

Personer med diabetes har ofte høyt triglyseridnivå og lavt HDL-nivåer. Omega-3 fettsyrer fra fiskeolje kan bidra til lavere triglyserider og apoproteins (markører for diabetes), og heve HDL, så spise mat eller ta fiskeolje kosttilskudd kan hjelpe folk med diabetes. En annen type omega-3 fettsyre, ALA (fra linfrø, for eksempel) kan ikke ha samme nytte som fiskeolje. Noen personer med diabetes kan ikke effektivt konvertere Ana til en form for omega-3 fettsyrer som kroppen kan bruke. Dessuten kan enkelte personer med type 2 diabetes har liten økning i fastende blodsukker når du tar tran, så snakk med legen din for å se om fiskeolje er riktig for deg.

Revmatoid artritt

De fleste kliniske studier som undersøker omega-3 fettsyrer som kosttilskudd for leddgikt har fokusert på revmatoid artritt (RA), en autoimmun sykdom som forårsaker betennelse i leddene. En rekke små studier har funnet at fiskeolje bidrar til å redusere symptomer på RA, inkludert leddsmerter og morgenstivhet. En studie antyder at mennesker med RA som tar fiskeolje kan være i stand til å redusere sin dose av ikke-steroide anti-inflammatoriske legemidler (NSAIDs). Men i motsetning til reseptbelagte medisiner, ikke fiskeolje ikke ut til å bremse utviklingen av RA, bare å behandle symptomene. Leddskader oppstår likevel.

Laboratoriestudier antyder at dietter rike på omega-3 fettsyrer (og lav i de inflammatoriske omega-6 fettsyrer) kan hjelpe mennesker med slitasjegikt, selv om flere studier er nødvendig. New Zealand grønn lipped blåskjell (Perna canaliculus), en annen potensiell kilde til omega-3 fettsyrer, har blitt rapportert å redusere leddstivhet og smerter, øke grep styrke og forbedre gangfart i en liten gruppe mennesker med slitasjegikt. For noen mennesker, fikk symptomer verre før de forbedret.

En analyse av 17 randomiserte, kontrollerte kliniske studier så på smertestillende effekten av omega-3 fettsyrer i personer med RA eller leddsmerter forårsaket av inflammatorisk tarmsykdom (IBS) og smertefull menstruasjon (dysmenoré). Resultatene tyder på at omega-3 fettsyrer, sammen med konvensjonell behandling som NSAIDs, kan lindre leddsmerter forbundet med disse forholdene.

Systemisk lupus erythematosus (SLE)

Flere mindre studier tyder på at EPA og fiskeolje kan bidra til å redusere symptomer på lupus, en autoimmun tilstand karakterisert ved tretthet og leddsmerter. Imidlertid fant 2 små studier fiskeolje hadde ingen effekt på lupus nefritt (nyresykdom forårsaket av lupus, en hyppig komplikasjon av sykdommen).

Osteoporose

Noen studier tyder på at omega-3 fettsyrer kan hjelpe øke nivåene av kalsium i kroppen og forbedre bein styrke, selv om ikke alle resultatene var positive. Noen studier tyder også på at folk som don ‘t får nok av noen essensielle fettsyrer (spesielt EPA og gamma-linolenic acid [GLA], en omega-6 fettsyre) er mer sannsynlig å ha bentap enn de med normale nivåer av disse fettsyrer. I en studie av kvinner over 65 med osteoporose, hadde de som tok EPA og GLA tilskudd mindre bentap over 3 år enn de som tok placebo. Mange av disse kvinnene opplevde også en økning i bentetthet.

Depresjon

Studier har funnet blandede resultater med hensyn til om å ta omega-3 fettsyrer kan hjelpe depresjon symptomer. Flere studier har funnet at folk som tok omega-3 fettsyrer i tillegg til reseptbelagte antidepressiva hatt en større bedring i symptomer enn de som tok antidepressiva alene. Andre studier viser at omega-3 fettsyre inntak bidrar til å beskytte mot postpartom depresjon, blant andre fordeler. Imidlertid har andre studier funnet ingen nytte.

Studier blandes også om omega-3 fettsyrer alene har noen effekt på depresjon. Depresjon er en alvorlig sykdom og du bør ikke prøve å behandle det på egen hånd. Se en lege for hjelp.

Bipolar lidelse

I en klinisk studie av 30 personer med bipolar lidelse, de som tok fiskeolje i tillegg til vanlige reseptbelagte behandlinger for bipolar lidelse i 4 måneder opplevde færre humørsvingninger og tilbakefall enn de som fikk placebo. Men en annen fire måneder lang klinisk studie behandle mennesker med bipolar depresjon og rask sykling bipolar lidelse ikke fant at EPA bidro til å redusere symptomene.

Schizofreni

Foreløpig kliniske bevis tyder på at personer med schizofreni kan ha en bedring i symptomer når gitt omega-3 fettsyrer. Imidlertid konkluderte en fersk godt designet studie som EPA kosttilskudd er ikke bedre enn placebo i å forbedre symptomer på denne tilstanden.

Attention deficit / hyperactivity disorder (ADHD)

Barn med oppmerksomhetssvikt / hyperaktivitet (ADHD) kan ha lave nivåer av visse essensielle fettsyrer (inkludert EPA og DHA). I en klinisk studie av nesten 100 gutter, de med lavere nivåer av omega-3 fettsyrer hadde mer læring og atferdsmessige problemer (for eksempel raserianfall og søvnforstyrrelser) enn gutter med vanlige omega-3 fettsyrer.

Studier har imidlertid undersøke om omega-3 fettsyrer bidra til å forbedre symptomer på ADHD fant blandede resultater. Noen få studier har funnet at omega-3 fettsyrer bidratt til å bedre atferdsmessige symptomer, men de fleste var ikke godt utformet. En studie som så på DHA i tillegg til stimulerende behandling (standard behandling for ADHD) fant ingen effekt. Mer forskning er nødvendig, men å spise mat som er høy i omega-3 fettsyrer er en rimelig tilnærming for noen med ADHD.

Kognitiv svikt

En rekke studier viser at redusert inntak av omega-3 fettsyrer er forbundet med økt risiko for aldersrelatert kognitiv svikt eller demens, inkludert Alzheimers sykdom. Forskere tror omega-3 fettsyren DHA er beskyttende mot Alzheimers sykdom og demens.

Hudsykdommer

I en klinisk studie, viste 13 personer med sol sensitivitet kjent som foto dermatitt mindre følsomhet for UV-stråler etter å ha tatt fiskeolje kosttilskudd. Men aktuelle solkremer er mye flinkere til å beskytte huden mot skadelige effektene av solen enn omega-3 fettsyrer. I en annen studie av 40 personer med psoriasis, det gjorde de som tok EPA med sine reseptbelagte medisiner bedre enn de som behandles med medisiner alene. Imidlertid fant en større studie av personer med psoriasis ingen nytte av fiskeolje.

Inflammatorisk tarmsykdom (IBD)

Resultatene er blandet med hensyn til om omega-3 fettsyrer kan bidra til å redusere symptomene på Crohns sykdom og ulcerøs kolitt, de 2 typer IBD. Noen studier tyder på at omega-3 fettsyrer kan hjelpe da lagt til medisiner, som for eksempel sulfasalazin (en standard medisiner for IBD). Andre finner ingen effekt. Flere studier er nødvendig. Fiskeolje kosttilskudd kan gi bivirkninger som ligner på symptomer på IBD (som oppblåsthet, raping, oppblåsthet, og diaré).

Astma

Studier undersøker omega-3 fettsyrer for astma er blandet. I en liten, veldesignet klinisk studie av 29 barn med astma, redusert de som tok fiskeolje kosttilskudd rik på EPA og DHA i 10 måneder sine symptomer, sammenlignet med barn som tok placebo. Imidlertid har de fleste studier vist noen effekt.

Makuladegenerasjon

En spørreskjemaundersøkelse til mer enn 3000 personer over en alder av 49 fant at de som spiste mer fisk var mindre sannsynlig å få makuladegenerasjon (en alvorlig aldersrelatert øyelidelse som kan utvikle seg til blindhet) enn de som spiste mindre fisk. Tilsvarende vil en klinisk studie som sammenligner 350 personer med macula degenerasjon til 500 uten øyesykdom fant at de med en sunn diett balanse mellom omega-3 og omega-6 fettsyrer og mer fisk i kostholdet hadde mindre sannsynlighet for å ha macula degenerasjon.

Menstruasjonssmerter

I en studie av 42 kvinner, hadde de mindre menstruasjonssmerter når de tok fiskeolje kosttilskudd enn da de tok placebo.

Coloncancer

Spise mat rik på omega-3 fettsyrer ser ut til å redusere risikoen for tykktarmskreft. For eksempel, eskimoer, som pleier å ha en høy fett diett, men spiser betydelige mengder fisk rik på omega-3 fettsyrer, har en lav forekomst av kolorektal kreft. Dyrestudier og laboratoriestudier har funnet at omega-3 fettsyrer forebygge forverring av tykktarm kreft. Foreløpige studier tyder på at inntak av fiskeolje daglig kan hjelpe bremse utviklingen av kreft i tykktarmen hos mennesker med tidlige stadier av sykdommen. Hvis du har tykktarmskreft, spør din lege før du tar noen kosttilskudd.

Brystkreft

Selv om ikke alle eksperter er enige, kan kvinner som spiser mat rik på omega-3 fettsyrer gjennom mange år være mindre sannsynlighet for å utvikle brystkreft. Mer forskning er nødvendig for å forstå virkningen at omega-3 fettsyrer kan ha på forebygging av brystkreft.

Prostatakreft

Innbyggere baserte studier av grupper av menn tyder på at en lav fett diett, inkludert omega-3 fettsyrer fra fisk eller fiskeolje bidra til å forhindre utvikling av prostatakreft.
Fôr Kilder:

Fisk, anlegg og mutter oljer er den primære kosten kilde til omega-3 fettsyrer. Eikosapentaensyre (EPA) og dokosaheksaensyre (DHA) finnes i kaldt vann fisk som laks, makrell, kveite, sardiner, tunfisk, og sild. ALA er funnet i flaxseeds, linfrøolje, raps (rapsolje) olje, soyabønner, soyaolje, gresskarfrø, gresskar frø olje, Purslane, perilla frø olje, valnøtter og valnøttolje. De helsemessige effektene av omega-3 fettsyrer kommer hovedsakelig fra EPA og DHA. ALA fra lin og andre vegetariske kilder må omdannes i kroppen til EPA og DHA. Mange mennesker gjør ikke disse konverteringene veldig effektivt, imidlertid. Dette er fortsatt en pågående debatt i ernæring samfunnet, fisk og sjø vegetabilske kilder til EPA og DHA versus vegetariske kilder til ALA. Andre kilder til omega-3 fettsyrer er livet i havet som krill og alger.
Tilgjengelige Forms:

Både EPA og DHA kan tas i form av fiskeoljekapsler. Linfrø, bør linfrø olje, fisk og krill oljer holdes nedkjølt. Hele flaxseeds må males innen 24 timer etter bruk, så ingrediensene holde seg aktiv. Flaxseeds er også tilgjengelig i bakken form i en spesiell mylar pakke så komponentene i flaxseeds holde seg aktiv.

Pass på å kjøpe omega-3 fettsyrer laget av etablerte bedrifter som sertifiserer at deres produkter er fri for tungmetaller som kvikksølv, bly og kadmium.
Hvordan å ta det:

Dosering for fiskeolje kosttilskudd bør være basert på mengden EPA og DHA, ikke på den totale mengden av fiskeolje. Kosttilskudd varierer i de mengder og forhold av EPA og DHA. En vanlig mengde omega-3 fettsyrer i fiskeoljekapsler er 0,18 gram (180 mg) av EPA og 0,12 gram (120 mg) av DHA. Ulike typer fisk inneholder variable mengder omega-3 fettsyrer, og ulike typer nøtter eller olje inneholder variable mengder ALA. Fiskeoljer inneholder ca 9 kalorier per gram olje.

Barn (18 år og yngre)

Det er ingen etablert dose for barn. Omega-3 fettsyrer brukes i noen morsmelkerstatninger. Fiskeoljekapsler bør ikke brukes til barn unntatt under ledelse av en helsepersonell. Barn bør unngå å spise fisk som kan være høy i kvikksølv, slik som hai, sverdfisk, konge makrell, og tilefish. (Se Forholdsregler avsnitt.)

Voksne

Ikke ta mer enn 3 gram daglig av omega-3 fettsyrer fra kapsler uten tilsyn av helsepersonell, på grunn av en økt risiko for blødninger.

For friske voksne med ingen historie med hjertesykdom: The American Heart Association (AHA) anbefaler å spise fisk minst 2 ganger per uke.
For voksne med koronar hjertesykdom: The AHA anbefaler en omega-3 fettsyre supplement (som fisk oljer), 1 gram daglig av EPA og DHA. Det kan ta 2 – 3 uker for fordelene av fiskeolje kosttilskudd for å bli sett. Kosttilskudd bør tas under ledelse av en lege.
For voksne med høye kolesterolverdier: AHA anbefaler en omega-3 fettsyre supplement (som fisk oljer), 2 – 4 gram daglig av EPA og DHA. Det kan ta 2 – 3 uker for fordelene av fiskeolje kosttilskudd for å bli sett. Kosttilskudd bør tas under ledelse av en lege.
For voksne med høyt blodtrykk, forskere anbefaler generelt 3 – 4 gram per dag, men du bør bare ta under oppsyn av helsepersonell.

Forholdsregler:

På grunn av potensialet for bivirkninger og interaksjoner med medisiner, bør du bare ta kosttilskudd bare under tilsyn av en kunnskapsrik helsepersonell.

Omega-3 fettsyrer bør brukes med forsiktighet av personer som lett får blåmerker, har en blødningsforstyrrelser, eller ta blodfortynnende legemidler, inkludert warfarin (Coumadin), klopidogrel (Plavix) eller acetylsalisylsyre. Høye doser av omega-3 fettsyrer kan øke risikoen for blødning, selv hos personer uten tidligere blødningsforstyrrelser – og selv i de som ikke tar andre medisiner.

Fiskeolje kan føre gass, bloating, raping og diaré. Time release preparater kan redusere disse bivirkningene, imidlertid.

Personer med enten diabetes eller schizofreni kan mangle evnen til å konvertere alfa-linolensyre (ALA) til eikosapentaensyre (EPA) og dokosaheksaensyre (DHA), skjemaene lettere brukt i kroppen. Personer med disse tilstandene bør være sikker på å få nok EPA og DHA fra sine dietter. Dessuten kan personer med type 2 diabetes opplever økning i fastende blodsukker mens du tar fiskeolje kosttilskudd. Hvis du har type 2 diabetes, bruker fiskeolje kosttilskudd bare under tilsyn av helsepersonell.

Selv om studier tyder på at å spise fisk (som inkluderer omega-3 fettsyrene EPA og DHA) kan redusere risikoen for macula degenerasjon, en fersk studie med 2 store grupper av menn og kvinner fant at dietter rike på ALA kan øke risikoen for denne sykdom. Inntil mer informasjon blir tilgjengelig, bør personer med macula degenerasjon få omega-3 fettsyrer fra kilder til EPA og DHA, snarere enn ALA.

Fisk og fiskeolje kan beskytte mot prostatakreft, men noen tyder på at ALA kan være forbundet med økt risiko for prostatakreft hos menn. Mer forskning på dette området er nødvendig.

Noen fisk kan inneholde potensielt skadelige forurensninger, som for eksempel tungmetaller (inkludert kvikksølv), dioksiner og polyklorerte bifenyler (PCB). For sport fanget fisk, US Environmental Protection Agency (EPA) anbefaler at gravide eller ammende kvinner spiser ikke mer enn en enkel 6 unse måltid per uke, og små barn mindre enn 2 gram per uke. For gården hevet, importert eller marin fisk, US Food and Drug Administration anbefaler at gravide eller ammende kvinner og små barn unngå å spise typer med høyere nivåer av kvikksølv (som makrell, hai, sverdfisk, eller tilefish), og spise opp til 12 gram per uke av andre fiskeslag.

Kjøp fiskeolje fra en pålitelig kilde som tester for å sikre at det ikke er kvikksølv eller rester av plantevernmidler i sine produkter.
Mulige interaksjoner:

Hvis du blir behandlet med noen av de følgende medisiner, bør du ikke bruke omega-3-fettsyrer, inkludert eikosapentaensyre (EPA), dokosaheksaensyre (DHA), og alfa-linolensyre (ALA), uten først å snakke med helsepersonell.

Blodfortynnende medisiner – Omega-3 fettsyrer kan øke effekten av blodfortynnende legemidler, inkludert aspirin, warfarin (Coumadin), og clopedigrel (Plavix). Tar aspirin og omega-3 fettsyrer kan være nyttig i noen tilfeller (for eksempel i hjertesykdom), men de bør bare tas sammen under oppsyn av helsepersonell.

Diabetes medisiner – tar omega-3 fettsyrer som kosttilskudd kan øke fastende blodsukker nivåer. Brukes med forsiktighet hvis du tar medisiner for å senke blodsukkeret, slik som glipizid (Glucotrol og Glucotrol XL), glibenklamid (Micronase eller Diabeta), Glucophage (Metformin), eller insulin. Legen må kanskje øke din medisinering dose. Disse stoffene omfatter:

Glipizide (Glucotrol og Glucotrol XL)
Glyburide (Micronase eller Diabeta)
Metformin (Glucophage)
Insulin

Cyclosporine – Cyclosporine er et medikament gitt til folk med organtransplantasjoner. Tar omega-3 fettsyrer under ciklosporin (Sandimmune) terapi kan redusere giftige bivirkninger, for eksempel høyt blodtrykk og nyreskader, assosiert med denne medisinen.

Etretinate og aktuell steroider – Legge omega-3 fettsyrer (spesielt EPA) til medikamentell behandling etretinate (Tegison) og topikale kortikosteroider kan forbedre symptomer på psoriasis.

Kolesterolsenkende medisiner – Etter kosten retningslinjer, herunder å øke mengden av omega-3 fettsyrer i kostholdet ditt og redusere omega-6 til omega-3-forhold, kan hjelpe en gruppe av kolesterolsenkende medisiner kalt statiner til å arbeide mer effektivt . Disse medikamenter inkluderer:

Atorvastatin (Liptor)
Lovastatin (Mevacor)
Simvastatin (Zocor)

Ikke-steroide anti-inflammatoriske legemidler (NSAIDs) – i en dyr undersøkelse, behandling med omega-3 fettsyrer reduseres risikoen for magesår fra ikke-steroide anti-inflammatoriske legemidler (NSAIDs). NSAIDs inkluderer ibuprofen (Motrin eller advil) og naproxen (Aleve eller Naprosyn). Mer forskning er nødvendig for å se om omega-3 fettsyrer vil ha de samme effektene hos mennesker.


Sunn mat kan dempe ADHD February 01 2012, 0 Comments

Fisk, grønnsaker og meieriprodukter kan dempe ADHD, mener amerikanske forskere.

En del matvarer kan ha en positiv effekt på barn med ADHD, skriver forskning.no.

Fiskeolje kan vise seg å være løsningen.

Amerikanske forskere har gått gjennom artikler om temaet, og mener at en kostomlegging til sunnere mat kan hjelpe noen barn med ADHD.

Fiskeolje er noe av det som ser ut til å være aller gunstigst.

– Artikkelen konkluderer at det er viktig at barn med ADHD får en sunn kost, og at et tilskudd av fiskeolje ser ut til å kunne hjelpe noen av de barna som ikke har glede av medisinsk behandling, sier professor Kim Fleischer Michaelsen fra Københavns Universitet til videnskap.dk.

Mindre mettet fett

For å dempe ADHD, er altså forskernes råd å spise mer av mager fisk, meieriprodukter, grønnsaker, frukt og fullkornsprodukter. Inntaket av mettet fett fra kjøtt, smør, margarin, palmeolje og kokosfett bør reduseres.

Danske forskere har nå også begynt å se på forskning om ADHD og kosthold, og i mars skal de komme med en samlet rapport. Spørsmålene er særlig om fiskeolje har virkning på ADHD, og om det er gunstig å kutte ut noen matvarer fra kostholdet.