Artikler

Marine proteiners fortreffelighet. August 12 2013, 0 Comments

Norske anbefalinger for inntak
(angitt som prosent av energiinntaket, E%)


Fett:

Mettede fettsyrer og transfettsyrer bør begrenses til ca. 10 E%
Transfettsyrer bør begrenses mest mulig og ikke overstige 1 E%
Cis-enumettede fettsyrer bør bidra med 10-15 E% og flerumettede fettsyrer med 5-10 E% inklusivt ca. 1 E% av n-3 fettsyrer
Totalt fettinnhold i kosten bør bidra med 25-35 E%.

 

Protein:

Protein bør utgjøre 10-20 E%.- ca 1g/kgBW/dag

 

Karbohydrater og kostfiber:

Karbohydrater bør utgjøre 50-60 E%.
Tilsatt sukker bør utgjøre høyst 10 E% 

Karbohydrater og kostfiber:

Karbohydrater bør utgjøre 50-60 E%.
Tilsatt sukker bør utgjøre høyst 10 E%
Inntaket av kostfiber bør for voksne være 25-35 gram/dag.

Men er det likegyldig hva slags proteiner vi spiser?

Fiskeproteiner
reduserer blodtrykket 
reduserer insulinresistens og fedme 
forbedrer antioksidant-status
øker n-3 PUFA-nivået i lever
reduserer sirkulerende kolesterol og forbedrer fettlever hos overvektige 
reduserer LDL-kolesterol
øker sukkertoleransen
reduserer fettmengden
øker muskelmassen
Medicmarine tilbyr nå både Skalldyrproteiner og Fiskeproteiner.
les mer om marine proteiner her.

Inntak av fiskeoljer; Fitness og helse May 21 2013, 0 Comments


Når ordene oljer og fett er nevnt, helse-bevisste individer har en tendens til å løpe i skjul. Det de ikke innser er at det er gode fettstoffer og dårlig fett. Komplett unngå inntak av oljer og fett ville faktisk være skadelig – snarere enn gunstig – for deres helse.

Sannheten om fiskeolje

Essensielle fettsyrer må alltid være en del av vårt daglige kosthold – uten dem, tar vi ett steg nærmere vårt dødsfall. Essensielle fettsyrer er delt inn i to familier: omega-6 EFAs og omega-3 EFS.

Selv om det bare svært små forskjeller å skille de to gruppene av essensielle fettsyrer fra hverandre, har studier vist at for mye inntak av omega-6 EFS kan føre til betennelse, blodpropp og tumor vekst. Den gode nyheten er imidlertid at det motsatte er tilfelle for omega-3 EFS. Omega-6 EFA finnes i vegetabilske oljer mens omega-3 EFS finnes i fiskeoljer blant andre matvarer.

Omega-6 kontra Omega-3

Leger og forskere er av samme oppfatning at årsaken bak økende tilfeller av hjertesykdom, høyt blodtrykk eller høyt blodtrykk, fedme, diabetes, for tidlig aldring og visse typer kreft er ingen andre enn en ubalansert inntak av omega-3 og omega-6 EFAs.

Som nevnt tidligere, kan omega-6 EFAs finnes i vegetabilske oljer. Dette inkluderer, men er ikke begrenset til maisolje og soyaolje, som begge inneholder store mengder linolsyre. Omega-3 EFS på den andre siden finnes også i marine plankton og valnøtt og linfrø olje. Det bør være viktig å ta oppmerksom på at fet fisk og fiskeoljer inneholder eikosapentaensyre (EPA) og dokosaheksaensyre (DHA), fettsyrer som er observert å gi mange fordeler for menneskekroppen. På begynnelsen av 1970-tallet, en studie på Grønland eskimoene har avdekket at en av de viktigste årsakene til at de sjelden lider av hjerte sykdommer er på grunn av deres fettrikt kosthold (hovedsakelig består av fisk).

De to essensielle fettsyrene, EPA og DHA, er også nyttig i å forebygge aterosklerose, hjerteinfarkt, depresjon og ulike former for kreft. Fiskeolje supplert mat har også vist seg å være nyttig i behandling av sykdommer som revmatoid artritt, diabetes, Raynauds sykdom og ulcerøs kolitt.

Andre fordeler av fiskeolje

Det er mange flere sykdommer og situasjoner der inntak av fiskeolje har vist seg å være betydelig gunstig.

Å gjøre hjertet sunnere

Hjertet er udiskutabelt ett av de viktigste organiene i kroppen vår. Å ha et usunt hjertet betyr å måtte lide en ganske begrenset levetid. Naturligvis, det er i vår beste interesse å holde våre hjerter glade og sunne og en måte å gjøre det på er å spise mat som inneholder fiskeolje.

I Athen, Hellas, for eksempel, var en studie gjort for å vise om det var en direkte sammenheng mellom høy fisk kosthold og betennelse i blodårene. Resultatene viste at de som spiste mer fisk enn de andre hadde et lavere nivå av C-reaktivt protein og interleukin-6, faktorer som ofte brukes for å måle sannsynligheten for blodkar betennelse. Disse fordelene holdt seg selv når de ulike risikoer forbundet med høy fisk kosthold ble tatt hensyn til.

Spis fisk og bli tynn

I Perth, Australia, en studie hadde avslørt at forbruket av fisk kan brukes mot høyt blodtrykk og fedme. Forskere på UWA (University of Western Australia) har oppdaget at et vekttap diett som inkluderer en fast mengde fisk forbruk kan være ganske effektive i å redusere blodtrykket og forbedre glukose toleranse.

Fiskeolje til bekjempelse av astma

Personer som lider av luftveisproblemer som astma har en tendens til å bli oppfattet som uskikket og usunn. De skal nå være glad for at enkelte studier har avdekket fordelene av fiskeolje for astma-tynget-individer. Statistikk viser at omtrent 20 til 25% av barn i dag lider en form for astma eller annen på et bestemt punkt i deres liv. Og sikre spor avslører en vanlig diett av mat med høyt linolsyre innhold som årsaken bak det.

Forskere på UW (University of Wyoming) gjennomført en studie ved å utsette flere barn til en høy-fisk kosthold mens andre fortsatte med sitt vanlige kosthold. Resultatene viste at deltakerne som spiste mer fisk var mindre utsatt for astma angrep og var i stand til å puste lettere også.

Konsulter din ernæringsfysiolog nå

Ingenting er bra når forbrukes eller brukt overdrevet, men komplett unngåelse av en bestemt type mat er like skadelig også. Spør ernæringsfysiolog for riktig mengde inntak av fisk for din alder og helsetilstand.

(Artikkel levert av ekstern skribent)

Når ordene oljer og fett er nevnt, helse-bevisste individer har en tendens til å løpe i skjul. Det de ikke innser er at det er gode fettstoffer og dårlig fett. Komplett unngå inntak av oljer og fett ville faktisk være skadelig – snarere enn gunstig – for deres helse.

Sannheten om Fish Oil

Essensielle fettsyrer må alltid være en del av vårt daglige kosthold – uten dem, tar vi ett steg nærmere vårt dødsfall. Essensielle fettsyrer er delt inn i to familier: omega-6 EFAs og omega-3 EFS.

Selv om det bare svært små forskjeller å skille de to gruppene av essensielle fettsyrer fra hverandre, har studier vist at for mye inntak av omega-6 EFS kan føre til betennelse, blodpropp og tumor vekst. Den gode nyheten er imidlertid at det motsatte er tilfelle for omega-3 EFS. Omega-6 EFA finnes i vegetabilske oljer mens omega-3 EFS finnes i fiskeoljer blant andre matvarer.

Omega-6 kontra Omega-3

Leger og forskere er av samme oppfatning at årsaken bak økende tilfeller av hjertesykdom, høyt blodtrykk eller høyt blodtrykk, fedme, diabetes, for tidlig aldring og visse typer kreft er ingen andre enn en ubalansert inntak av omega-3 og omega-6 EFAs.

Som nevnt tidligere, kan omega-6 EFAs finnes i vegetabilske oljer. Dette inkluderer, men er ikke begrenset til maisolje og soyaolje, som begge inneholder store mengder linolsyre. Omega-3 EFS på den andre siden finnes også i marine plankton og valnøtt og linfrø olje. Det bør være viktig å ta oppmerksom på at fet fisk og fiskeoljer inneholder eikosapentaensyre (EPA) og dokosaheksaensyre (DHA), fettsyrer som er observert å gi mange fordeler for menneskekroppen. På begynnelsen av 1970-tallet, en studie på Grønland eskimoene har avdekket at en av de viktigste årsakene til at de sjelden lider av hjerte sykdommer er på grunn av deres fettrikt kosthold (hovedsakelig består av fisk).

De to essensielle fettsyrene, EPA og DHA, er også nyttig i å forebygge aterosklerose, hjerteinfarkt, depresjon og ulike former for kreft. Fiskeolje supplert mat har også vist seg å være nyttig i behandling av sykdommer som revmatoid artritt, diabetes, Raynauds sykdom og ulcerøs kolitt.

Andre fordeler av fiskeolje

Det er mange flere sykdommer og situasjoner der inntak av fiskeolje har vist seg å være betydelig gunstig.

Making the Heart sunnere

Hjertet er inarguably en av de viktigste delene av kroppen vår og ha en usunn hjertet betyr å måtte lide en ganske begrenset levetid. Naturligvis, det er i vår beste interesse å holde våre hjerter glade og sunne og en måte å gjøre det på er å spise mat som inneholder fiskeolje.

I Athen, Hellas, for eksempel, var en studie gjort for å vise om det var en direkte sammenheng mellom høy fisk kosthold og betennelse i blodårene. Resultatene viste at de som spiste mer fisk enn de andre hadde et lavere nivå av C-reaktivt protein og interleukin-6, faktorer som ofte brukes for å måle sannsynligheten for blodkar betennelse. Disse fordelene holdt seg selv når de ulike risikoer forbundet med høy fisk kosthold ble tatt hensyn til.

Fisk å bli tynn

I Perth, Australia, en studie hadde avslørt at forbruket av fisk kan brukes mot høyt blodtrykk og fedme. Forskere på UWA (University of Western Australia) har oppdaget at et vekttap diett som inkluderer en fast mengde fisk forbruk kan være ganske effektive i å redusere blodtrykket og forbedre glukose toleranse.

Fish Oil til Combat Astma

Personer som lider av luftveisproblemer som astma har en tendens til å bli oppfattet som uskikket og usunn. De skal nå være glad for at enkelte studier har avdekket fordelene av fiskeolje for astma-tynget-individer. Statistikk viser at omtrent 20 til 25% av barn i dag lider en form for astma eller annen på et bestemt punkt i deres liv. Og sikre spor avslører en vanlig diett av mat med høyt linolsyre innhold som årsaken bak det.

Forskere på UW (University of Wyoming) gjennomført en studie ved å utsette flere barn til en høy-fisk kosthold mens andre fortsatte med sitt vanlige kosthold. Resultatene viste at deltakerne som spiste mer fisk var mindre utsatt for astma angrep og var i stand til å puste lettere også.

Consult Din Ernæringsfysiolog nå

Ingenting er bra når forbrukes eller brukt overdrevet, men komplett unngåelse av en bestemt type mat er like skadelig også. Spør ernæringsfysiolog for riktig mengde inntak av fisk for din alder og helsetilstand.

Når ordene oljer og fett er nevnt, helse-bevisste individer har en tendens til å løpe i skjul. Det de ikke innser er at det er gode fettstoffer og dårlig fett. Komplett unngå inntak av oljer og fett ville faktisk være skadelig – snarere enn gunstig – for deres helse.

Sannheten om Fish Oil

Essensielle fettsyrer må alltid være en del av vårt daglige kosthold – uten dem, tar vi ett steg nærmere vårt dødsfall. Essensielle fettsyrer er delt inn i to familier: omega-6 EFAs og omega-3 EFS.

Selv om det bare svært små forskjeller å skille de to gruppene av essensielle fettsyrer fra hverandre, har studier vist at for mye inntak av omega-6 EFS kan føre til betennelse, blodpropp og tumor vekst. Den gode nyheten er imidlertid at det motsatte er tilfelle for omega-3 EFS. Omega-6 EFA finnes i vegetabilske oljer mens omega-3 EFS finnes i fiskeoljer blant andre matvarer.

Omega-6 kontra Omega-3

Leger og forskere er av samme oppfatning at årsaken bak økende tilfeller av hjertesykdom, høyt blodtrykk eller høyt blodtrykk, fedme, diabetes, for tidlig aldring og visse typer kreft er ingen andre enn en ubalansert inntak av omega-3 og omega-6 EFAs.

Som nevnt tidligere, kan omega-6 EFAs finnes i vegetabilske oljer. Dette inkluderer, men er ikke begrenset til maisolje og soyaolje, som begge inneholder store mengder linolsyre. Omega-3 EFS på den andre siden finnes også i marine plankton og valnøtt og linfrø olje. Det bør være viktig å ta oppmerksom på at fet fisk og fiskeoljer inneholder eikosapentaensyre (EPA) og dokosaheksaensyre (DHA), fettsyrer som er observert å gi mange fordeler for menneskekroppen. På begynnelsen av 1970-tallet, en studie på Grønland eskimoene har avdekket at en av de viktigste årsakene til at de sjelden lider av hjerte sykdommer er på grunn av deres fettrikt kosthold (hovedsakelig består av fisk).

De to essensielle fettsyrene, EPA og DHA, er også nyttig i å forebygge aterosklerose, hjerteinfarkt, depresjon og ulike former for kreft. Fiskeolje supplert mat har også vist seg å være nyttig i behandling av sykdommer som revmatoid artritt, diabetes, Raynauds sykdom og ulcerøs kolitt.

Andre fordeler av fiskeolje

Det er mange flere sykdommer og situasjoner der inntak av fiskeolje har vist seg å være betydelig gunstig.

Making the Heart sunnere

Hjertet er inarguably en av de viktigste delene av kroppen vår og ha en usunn hjertet betyr å måtte lide en ganske begrenset levetid. Naturligvis, det er i vår beste interesse å holde våre hjerter glade og sunne og en måte å gjøre det på er å spise mat som inneholder fiskeolje.

I Athen, Hellas, for eksempel, var en studie gjort for å vise om det var en direkte sammenheng mellom høy fisk kosthold og betennelse i blodårene. Resultatene viste at de som spiste mer fisk enn de andre hadde et lavere nivå av C-reaktivt protein og interleukin-6, faktorer som ofte brukes for å måle sannsynligheten for blodkar betennelse. Disse fordelene holdt seg selv når de ulike risikoer forbundet med høy fisk kosthold ble tatt hensyn til.

Fisk å bli tynn

I Perth, Australia, en studie hadde avslørt at forbruket av fisk kan brukes mot høyt blodtrykk og fedme. Forskere på UWA (University of Western Australia) har oppdaget at et vekttap diett som inkluderer en fast mengde fisk forbruk kan være ganske effektive i å redusere blodtrykket og forbedre glukose toleranse.

Fish Oil til Combat Astma

Personer som lider av luftveisproblemer som astma har en tendens til å bli oppfattet som uskikket og usunn. De skal nå være glad for at enkelte studier har avdekket fordelene av fiskeolje for astma-tynget-individer. Statistikk viser at omtrent 20 til 25% av barn i dag lider en form for astma eller annen på et bestemt punkt i deres liv. Og sikre spor avslører en vanlig diett av mat med høyt linolsyre innhold som årsaken bak det.

Forskere på UW (University of Wyoming) gjennomført en studie ved å utsette flere barn til en høy-fisk kosthold mens andre fortsatte med sitt vanlige kosthold. Resultatene viste at deltakerne som spiste mer fisk var mindre utsatt for astma angrep og var i stand til å puste lettere også.

Consult Din Ernæringsfysiolog nå

Ingenting er bra når forbrukes eller brukt overdrevet, men komplett unngåelse av en bestemt type mat er like skadelig også. Spør ernæringsfysiolog for riktig mengde inntak av fisk for din alder og helsetilstand.